Børn har oftere mobiler end bøger


Undersøgelse hinter til hvorfor digital undervisning bør tages seriøst
Da far dreng, Ruder Konge var knægt, og e-mail var noget meget eksotisk, der foregik i laboratorier fandtes noget ganske særligt. Det kaldtes en bog. En bog bestod af adskillige ark papir. Faktisk var der ingen øvre grænse for, hvor meget papir man kunne proppe i en bog. I bøgerne kunne være nedfældet alt fra tekniske dokumenter, til underholdende historier. Men det er alt sammen længe siden!

Forklaringen på hvad en bog er, virker måske overflødig. Ikke desto mindre bliver den mere og mere aktuel. En ny britisk undersøgelse fra The National Literacy Trust har nemlig vist, at næsten 90 procent af folkeskoleelever har en mobiltelefon. Kun omkring 75 procent har egne bøger derhjemme. Det åbner for en revidering af tilgangen til undervisningsmaterialer og -metoder.

Mens udbredelsen af bogen svinder ind, gør elevernes evne til at læse det også. Undersøgelsen viser nemlig, at børn med bare tyve bøger i hjemmet har langt større chancer for at klare sig godt i skolen, end børn uden bøger. Umiddelbart lyder det troværdigt, at muligheden for at læse i hjemmet gør børn til bedre læsere. Men det hænger næppe sammen med bøgerne i sig selv.

I hjem uden bøger kunne man nemlig godt forestille at far og mor var typerne, der med stolthed i stemmen proklamerer “jeg har aldrig læst en bog”. Det handler ikke om antallet af bøger. Det handler om social arv. Derfor skal man kigge i helt andre retninger, end bogreolen for at finde løsninger på børnenes læsevanskeligheder.

Digitale værktøjer i undervisningen bliver ofte skældt ud for at være dårlige, eller utilpassede skolernes behov. Det er dog et postulat man med fordel kan tage med et gran salt. Digitale undervisningsværktøjer skal naturligvis tilpasses situationen og undervisningen. Men undervisningen skal også tilpasses de digitale værktøjer. Netop her kan man løbe ind i problemer. Forberedelsestid hænger nemlig ikke på træerne.

Man kan således med fordel tage hyldevarer, og hive dem med ind i undervisningen. Hvad med e-bøger til de unger, der ikke har bøger derhjemme? Eller inddrage hjemmesider som Starfall eller Language Games, der er rettet mod at lære (engelsktalende) børn at læse.

Vi kan ikke forvente, at forældre der ikke selv læser, skal opmuntre deres børn til at læse. Men vi kan gøre det lettere for underviserne i landets folkeskoler, at inspirere eleverne til at lære på trods af den sociale arv.

National Literacy Trust via Telegraph

Kan du li hvad du læser?