En pressemeddelelse siger du??


Nogle pressemeddelelser er meget lidt meddelsomme


Dem der ved noget om den slags vil nok mene, at en pressemeddelelse skal skabe opmærksomhed om en sag eller et produkt. Ikke desto mindre sker det, at pressemeddelelser, der mildest talt ingen mening giver, bliver sendt ud. Af og til bliver de til nyheder, andre gange bliver de bare til grin. I amerikanske medier kom der en “pressemeddelelse” ind i mailboksen forleden…

Som nævnt kræver det et produkt, eller en sag, at gøre pressemeddelelse relevant. Har man ikke det, kan man altid ty til højtravende løfter, løs snak og ukonkrete vendinger. Det er tilsyneladende den sidstnævnte tilgang Solutions Group har valgt, da de i mandags rundsendte en besked om, at et banebrydende produkt er undervejs.

Gentagne gange nævner Solutions Group, at deres kommende produkt er en såkaldt innovativ løsning på medicinske problemer. Problemet er bare, at der ikke med et eneste ord bliver nævnt, hvad løsningen går ud på, eller hvilke medicinske problemer der er tale om.

Hemmelighedskræmmeri er naturligvis ikke noget nyt i moderne forretning, men her kunne man måske spørge sig selv om en pressemeddelelse var vejen frem. Hvis man vil vise sin entusiasme uden at fortælle noget konkret, kan man jo bare opdatere sin Facebook a’la “Vi er helt oppe i skyerne”. På den måde har man ikke fortalt for meget. Dem det vil vide mere kan spørge ind til det, og alle andre kan fortsætte deres liv.

Spørgsmålet er måske hvem der bærer den største del af skylden. Et udueligt firma, eller det uduelige medie, der hovedløst viderebringer historien. Døm selv. Hele pressemeddelelsen kan læses på CNN.

Kan du li hvad du læser?