Et ægte julemirakel på Facebook 1


Facebookgrupper kan rent faktisk gøre en forskel


I en verden hvor det flyder over med facebookgrupper, med fine intentioner og absolut ingen handling, findes der håb. Det demonstrerede gruppen Rage Against The Machine for Christmas No 1 i sidste uge. Gruppens formål var dels at vælte X-Factorbossen Simon Cowells dominans af julesalget, og indsætte Rage Against The Machines 17 år gamle single “Killing in the Name” på tronen i stedet.

Dette år blev et vendepunkt i engelsk musikhistorie. De seneste fire år er vinderen af Simon Cowells talentshow, X-Factor, løbet med den prestigefyldte julesingle. I 2009 blev det anderledes. I et kapløb af episke dimensioner sejrede Rage Against The Machine over X-Factorvinderen Joe McElderry.

Aldrig før har en sang, der udelukkende var tilgængelig som download, nået toppen af julehitlisten. Da sangen blev lanceret i Storbritannien i starten af halvfemserne toppede den som nummer 25 på hitlisterne. Manden bag rap-metal bandets nyvundne succes hedder Jon Morter. Han oprettede facebookgruppen, og sammen med den en indsamling til fordel for hjemløseorganisationen SHELTER.

Indsamlingen er indtil videre nået over 770.000 danske kroner, og Rage Against The Machine har oplyst at al overskuddet fra salget af singlen går til SHELTER. Guitarist Tom Morello har udtalt, at han med sine egne indtægter fra salget vil støtte musikundervisning til en ny generation af oprørske rockmusikere. Og ikke nok med det. Rage Against The Machine har lovet at spille en gratis koncert i England i 2010. Dermed kan der gøres status over den måske mest succesfulde gruppe på Facebook nogensinde.

Man har sendt et klart signal til pladeindustrien om, at rocken bestemt ikke har lagt sig fladt på ryggen for at blive løbet over ende af designerpop. Man har også vist, at det rigtige formål, og den rette tilgang til tingene, rent faktisk kan få resultater ud af en indsats på sociale netværk. Det er vel nok første gang at så mange mennesker har haft tegnebogen fremme på baggrund af en opfordring fra et socialt netværk.

Aktionen er et klokkeklart eksempel på, hvad man kan opnå med den såkaldte “Power of The Crowd”, som vores gode ven Jeff Howe taler så varmt for. En gruppe på Facebook kan sagtens gøre en forskel, men det kræver nok en sag, der er større, og ikke mindst mindre selvisk, end billig benzin. Og så skader det jo ikke, at selveste sir Paul McCartney i bedste Satan Claus-stil bakker op, og giver designerpopskaberne et “Fuck you! I Won’t do what you tell me!” med på vejen.

BBC via Facebook

Kan du li hvad du læser?

One thought on “Et ægte julemirakel på Facebook

  • Christmas Forester

    Hvor er det dog både filantropisk og ædelmodigt af disse unge musikkere at spille for de stakkels hjemløse. Havde de dog blot existeret, da jeg i mine unge dage måtte undvære mad (heldigvis var det ikke så svært at bomme til en bajer) i op til flere dage i træk og sove på fjernvarmeristene for at holde varmen om natten. Og så handler deres sang ovenikøbet om en lille killing; de er nu også så søde. Jeg glæder mig helt vildt til disse flinke unge musikeres gratis koncert næste år

Comments are closed.