Fyr cykelkæden – drivbælter er fremtiden 3


Ny cykel undlader at smatte dine fingre til med olie


En cykel, der ikke skal smøres. Virker det ikke lidt som en bil uden forbrændingsmotor? Det kan sagtens lade sig gøre. Men man er så vant til at se olierede kæder og larmende motorer at man slet ikke tænker på at tingene kan gøres anderledes. Den amerikanske cykelfabrikant Trek, har begået verdens første cykel med gummibælte i stedet for kæde.

Resultatet skulle efter sigende være en utroligt jævn og behagelig cykeloplevelse. Bæltet er fremstillet af samme firma, der leverer drivbælter til Harley Davidson. Udfordringen har især været at tilpasse bæltet til den specielle form for tandhjul, der driver det. En almindelig cykelkæde lider ikke voldsomt under at sidde lidt løst (hvis man ser bort fra det ekstra slid, det medfører). Drivbæltet er derimod temmelig følsomt, og skal helst sidde helt perfekt – hele tiden.

Trek har altså med den nye Soho, været nødt til at ændre på det traditionelle cykeldesign. For det utrænede øje kan det dog være svært at se ændringerne. Der er, udover specielle tandhjul, lavet forstærkninger i stellet så det ikke bøjer under rytterens vægt, eller kraften fra dennes infernalske tramp i pedalerne.

Prisen er overkommelig, men i den dyre ende, med 989 USD. For godt nok er der brugt penge på udviklingen, men ellers er der tale om en temmelig normal citybike. Selvom producenten godt nok kalder det for “Urban Assault Vehicle”, får man altså ikke meget mere end et styr, to skivebremser, og otte indvendige gear. Men pengene er trods alt givet godt ud for at slippe for vedligeholdelsen.

TREK via PopSci

Kan du li hvad du læser?

3 thoughts on “Fyr cykelkæden – drivbælter er fremtiden

  • Frank Lund

    Den kædefri cykel er for længst opfundet. Cyklen med kardantræk har været på markedet en del år (Eksempelvis Viva).
    Men det er da opløftende at der fortsat produktudvikles på området, for oliefingre er da ikke til at holde ud…

  • Thomas Wittenburg

    Hej Frank

    Tak fordi du opdaterer den hullede hukommelse her på redaktionen. Kardantræk er, som du selv nævner, ved at være old news. Men nu er der i hvert fald alternativer :o)

    //Thomas

  • Aage R. Kristensen

    Der er da lavet ” Cykler med Hjælpemotore ” som var remtrukket ! nemlig ” Mobylette ” som oven i købet havde 2 remme ! og og så mener jeg det var ” Rex ” eller ” Sacs ” som også var beådet med sligt , det var dog ikke idel lykke , da føromtalte indretninger led af samme skavanker som ” Velo-Solex ” (den med “slibestens” drivrullen over forhjulet) de gled i Transmisionen når der var regnvejr , sjap , og ælte , så med mindre de er hermetisk lukket er det en dårlig idè – ydermere er de lette ofre for SABOTAGE (med knive og lightere !) men ellers kan man jo lave Automat gear som på DAF bilerne i sin tid (Variomat-(R))

Comments are closed.