Moderne byplanlægning a’la Sim City


Fremtiden byder på et krydsfelt af virtuelle og virkelige problemløsninger
Få computerspil står så lysende i spilhistorien, som Sim City. Spillet gav vordende bykonger mulighed for, at man kunne bygge sin egen by, få den til at fungere og vokse sig stor. Der kom flere versioner, og man har endda forsøgt sig med en 3D-udgave. Men Sim City har en række begrænsninger. Big Blue, aka. IBM har bragt den simulerede by ind i det nye årtusinde med spillet CityOne.

Man kan måske mene, at det ikke skulle være svært at opdatere spilklassikeren, men CityOne er meget mere end en opdatering. Det er en simuleret virkelighed, der tager udgangspunkt i eksisterende byer, med eksisterende problemer taget fra virkeligheden. Taglinen er “A smarter planet game”. Et spil om hvordan vi gør vores hverdag og verden mere intelligent.

Således skal man eksempelvis finde løsninger på en kraftig stigning i vandforbrug, mens man samtidig mister 40 procent af sin vandforsyning til utætte rørføringer. Problemer der er hentet direkte ud af virkelighedens Mumbai og Mexico City, hvor forbedringer og udbygninger af forsyningsnettet ikke står mål med den kraftige befolkningstilvækst.

Spillets grundlæggende idé er ikke bare, at give spilleren et indblik i den store komplekse verden moderne energiforsyning og infrastruktur udgør. Sigtet er også at give såkaldt almindelige mennesker en mulighed for, at lære om alle de muligheder moderne teknologi byder på. Både i hjemmet og i byrummet.

Man kan både indføre Smart Grids, der binder hele nettet sammen, lige fra kraftværkerne og ned til brødristeren. Eftersom verdens byer står for tre fjerdedele af verdens energiforbrug, er det bestemt et udmærket sted at starte bevågenheden.

Spillet udkommer til efteråret, og skal nok få mange fans hos det gamle Sim city publikum.

IBM via Fast Company

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Tmf0ugQrDFk[/youtube]

Kan du li hvad du læser?