Nul kroners Facebook til ulande


Verdensomspændende socialt netværk skal udbredes hos alle
Nogle læsere kan måske huske, at man engang betalte for internetadgang per minut. Det har været sådan for de “faste” forbindelser, via det man dengang kaldte et “modem”, og det har været sådan for internet via mobiltelefonen. I dag kan man få dataplaner og nonstop internetadgang. Det er sågar stadig muligt, at betale for den mængde trafik man har. Den sidstnævnte løsning er dog håbløst gammeldags. I hvert fald i vores del af verden.

I andre dele af verden, og her tænkes naturligvis især på udviklingslande, kan man knap nok få en dataplan. De steder man kan få en sådan, har de færreste dog råd til den. Men skal disse mennesker så virkelig snydes for adgang til eksempelvis Facebook? Det mener Facebook ikke.

Verdens førende sociale netværk har netop indgået en aftale med mobilselskaber i 45 lande. Aftalen betyder, at man hos 50 forskellige mobilselskaber kan gå gratis på Facebook. Også selvom man ikke har et dataabonnement.

Siden, der dybest set bare er en udgave af Facebooks mobilside, hedder 0.facebook.com, eller bare 0 – naturligvis for prisen; nul øre. Prisen holder sig på nul, så længe man bare kigger statusopdateringer, eller selv opdaterer, deler links og lignende. Har man lyst til at kigge fotos bliver der dog opkrævet en takst for trafikken.

Fokus er naturligvis på, at bringe det sociale netværk til udkantsområder i verden, hvor kommunikationsinfrastrukturen mildest talt halter. Det forhindrer dog ikke aftalen i, at til rigere lande. Heriblandt Østrig, Hong Kong, Finland, og overraskende nok også Danmark.

Her i vores egen lille andedam, er det Telenor, der er den lokale spiller, men Facebook har angiveligt aftaler med mere end 200 operatører i 80 lande, så andre kan sagtens følge efter. Spørgsmålet er så bare, om danske mobilbrugere, der jo i forvejen anvender internettet – også på deres computere(!) – vil have endnu mere skrabede versioner af et velkendt produkt. Tendensen går nok i virkeligheden i den modsatte retning…

Facebook

Kan du li hvad du læser?