Politikere er som toiletpapir…


Japansk påfund forstærker måske interessen for kommende valg
Mange mener sandsynligvis, at de fleste politikeres udmeldinger generelt er til at tørre måsen i. Sådan forholder det sig i hvert fald i Japan, hvor faldende stemmetal længe har hærget den demokratiske proces. I forbindelse med de kommende japanske kommunalvalg, har byen Odawara taget utraditionelle metoder i brug for at øge interessen for lokalpolitik.

Opskriften er simpel; reklame. Reklamens magt har længe været gældende på danske toiletter. Især restauranter og diskoteker har reklamer hængende i stor stil. Odawara-politikerne har dog flyttet reklamerne ned fra væggen og ind på toiletrullerne. Man har ganske enkelt fået fremstillet 200 toiletruller med information om kommunalvalget.

Toiletpapiret er printet med informationer om stemmeprocessen, samt om love vedrørende donationer til valgkamp. Alt sammen kan læses i fred på en række restaurationers toiletter.

Der er naturligvis ikke tale om raketvidenskab, eller avancerede robotter, som japanerne ellers mest er kendt for. Til gengæld kan man med al rimelighed kalde det innovation. Der må næsten være tale om første gang i verdenshistorien, at politikere indrømmer at bevæge sig på lokumsniveau.

Udover reklamerullerne har man dog også produceret andre – mere traditionelle – tiltag, som plakater og ølbrikker til bordene. På grund af sprogbarrieren har vi ikke umiddelbart kunnet finde frem til Odawaras eventuelle tilstedeværelse på sociale netværk. Det kunne ellers være interessant at se, hvordan sådan en lokumskampagne tager sig ud på nettet.Under alle omstændigheder kan der blive tale om en form for håndgribelig viral markedsføring…

Japanerne er sædvanligvis langt foran os her i vesten, men med lidt held går der ikke længe får vi kan tørre os i numsen med politiske budskaber.

Japan Trends

Kan du li hvad du læser?