Spezify – den sociale søgemaskine 5


spezifyUanset hvad du søger har Web 2.0 en mening
Google har i mange år domineret søgemaskinernes verden. Et af deres seneste tiltag realtidssøgning, hvor man blandt andet kan se resultater fra Facebook og Twitter. Men hvorfor skal det være så gammeldags? Hvorfor ikke lave søgeresultater med billeder og andet gøgl? Det gør Spezify.

Søgemaskinen Spezify søger udelukkende på sociale sites, og sites der sælger indhold med den eller det man søger på. Sider som Ebay, Amazon, Twitter, Digg, WordPress og mange andre. Resultaterne til den sociale søgning vises spredt på skærmen i form af billeder og tekst.

Hvordan resultaterne filtreres er vist hemmeligt, men maskinen bruger i hvert fald flere forskellige søgemaskiner i processen. Det gælder naturligvis Twitter Search, men også mere traditionelle søgemaskiner, som MSN Search bliver brugt.

Resultatet er, at man på Spezify kan finde stort alt hvad der findes af sladder om et band, en musiker, model, skuespiller, you name it. Der er garanteret også sladder om dig!

Et hurtigt kig på popfænomenet Lady Gaga afslører eksempelvis en del tweets og blogs om, hvorvidt divaen i virkeligheden er en mand, eller måske bare hermafrodit. For eventuelle forskrækkede potentielle bejlere, kan vi dog forsikre, at der også ligger billeder, der beviser det modsatte.

I en anden ende af musikskalaen finder vi sladder om KISS, og i særdeleshed den dæmoniske forfører med vel nok rockhistoriens længste tunge, Gene Simmons. Alle former for relevant info, så som hvilken bas der er hans foretrukne, hvor mange kvinder han har haft sex med, og vigtigst; hvor man kan købe Gene Simmons actionfiguren.

Ideen om at hente indhold på sociale websites er ikke ny.  Hvorvidt social søgning bliver direkte rentabelt er usikkert, men koblingen mellem salgshjemmesider, og relevant information fra sociale websites giver i hvert fald Spezify en fordel. Kig selv, og se dine søgeresultater i en fin kollage på Spezify.com

Lig i øvrigt mærke til “Hot Searches” Lige nu topper Justin Bieber. Knægten hvis manager blev smidt i spjældet for ikke at bruge Twitter under en kaoskoncert i et storcenter.

Tak til Ida Marie for tippet

Kan du li hvad du læser?

5 thoughts on “Spezify – den sociale søgemaskine

  • Rasmus

    Hver eneste gang en ny søgemaskine ser dagens lys forventer man det helt store – senest med cuil. Men realiteten er, at der skal virkelig meget til, for at få folk til at skifte. Det kan være at Spezify får overbevist nogle få – men almindelige brugere vil nok stadig holde sig til de mere gængse.

  • Thomas Wittenburg

    Der skal helt sikkert rigtig meget til at overbevise folk om at de skal skifte. Når det kommer til søgemaskiner handler det jo især om de opnåede resultater ved søgningen. Men i takt med at nettet udvikler sig, er jeg ikke i tvivl om, at vi med tiden vil se Google overhalet af andre. Historien har vist, at alle store spillere på et givent marked med tiden vil blive overhalet af nye virksomheder.
    Jeg tror nu heller ikke Spezify bliver søgemaskinen, der giver Google kamp til stregen, men en af dens efterfølgere bliver måske.

  • Frederik Trovatten

    Jeg er helt enig med Rasmus.

    Der er virkelig en kamp om markedsandele mellem søgemaskinerne i dag og mængden af nye søgemaskiner er kraftigt stigende. Vi begynder af finder flere og flere sociale søgemaskiner såsom, Spezify, socialmention.com osv. men i og med at Google/bing bliver bedre til at realtime og universal search, så får de nye smarte søgemaskiner det svært ved at dominere.

Comments are closed.