Trafiklyset standser bilen


Automatisering af kørsel sker ikke kun inde i bilen
Det er ikke nemt at være et firma ved navn International Business Machines. Hvis det ikke lige umiddelbart ringer en klokke, så er det navnet, som forkortelsen IBM dækker over. I gamle dage lavede de skrivemaskiner, siden computere. I dag er IBM en af it-branchens giganter, med fokus på gigantiske serverløsninger og mere end almindeligt komplicerede systemer. Nu vil de også være store i trafikken.

En af de helt store nyheder i den hedengangne Volkswagen Lupo var dens motor, der automatisk slukkede, når man holdt stille. Det havde naturligvis en vis positiv effekt i forhold til brændstofforbruget. Siden er konceptet taget op af flere fabrikanter. Men hvad nu hvis man kun vil have slukket motoren ved rødt lys? Big Blue har svaret.

IBM har ansøgt om patent til et lysreguleringssystem, eller trafiklys som det hedder på jysk. Systemet vil være i stand til at kommunikere med biler, der kommer til et rødt lys. Kommunikationen skulle så udmønte sig i, at bilens motor slukker hvis der er tilpas længe til lyset skifter. Er der kun kort tid, vil motoren derimod blive kørende.

Som altid når det drejer sig om amerikanske patenter, skal man dog være en anelse tilbageholden med begejstringen. I USA kan man nemlig tage patent på et koncept. Der behøver således ikke ligge konkret teknologi bag patentet. IBM er i øvrigt en af verdens største patentholdere.

Hvorvidt vi kommer til at se denne, eller tilsvarende teknologier, er således ikke nemt at sige. Den helt store udfordring bliver nok, at få bilproducenterne til at enes om en standard på området. Indtil videre kan de ikke engang blive enige om en ladestandard til elbiler, så det har nok desværre lange udsigter.

US Patent & Trademark Office via Inhabitat

Kan du li hvad du læser?