Botten finder det bedste tilbud


Digital Låsby Svendsen prutter om prisen for dig på nettet


Internettet er verdens største markedsplads. Det er som udgangspunkt et plus for forbrugerne. Men nå nettet svømmer i tilbud, så kan det være svært at finde ud af, om man virkelig har gjort et kup. En ny generation af softwareagenter forhandler automatisk, på vegne af købelystne forbrugere.

Der er tale om software, udviklet på Southampton University, der ved at følge en række simple regler, kan afgøre om et tilbud er værd at forfølge. Information fra både køber og sælger, kan bruges til at finde den optimale pris. Brugen af regler er i fagsproget kendt som heuristik, og bruges ofte til at finde en optimal løsning til et problem uden et enkelt rigtigt svar.

For at systemet kan fungere, indtaster sælger information om hvilke nedslag man er parat til at give, under hvilke omstændigheder man vil sænke prisen, og hvor ivrig man er efter at sænke prisen. Man kan eksempelvis være villig til at sænke prisen, efter man har solgt tilstrækkeligt mange varer til fuld pris. Det kan også være mængderabat, eller varen kan være billigere på en bestemt tid på dagen.

Køberen skal blot indtaste hvilken vare han eller hun ønsker at købe, og den højeste pris vedkommende er parat til at betale. Herefter læner man sig bare tilbage, og lader internettets ultimative krejlermaskine (vi kunne jo kalde botten Anna??) klare ærterne.

Ved at gøre forhandlingen automatisk behøver forbrugerne ikke se sælgeren i øjnene. Mange har nemlig svært ved at forhandle om priser, men i virkeligheden er faste priser et ungt fænomen. Således vender vi tilbage til rødderne, ved hjælp af moderne teknologi. Naturligvis.

Via BBC

Kan du li hvad du læser?