Ekspert i hvad, kammerat? 11


Det nye internet flyder med eksperter og ingen ved hvor de kommer fra


Kunne du ikke tænke dig at få rådgivning fra Danmarks eneste professionelle Facebook-konsulent? Det er sådan en, der kan hjælpe dig og din virksomhed med en såkaldt Social Media Strategy, eller SMS. Har man ikke en strategi, så er man ikke bare håbløst bagud, man er på gravens rand. Uden sociale medier ville samfundet kollapse. Det er nogenlunde scenariet, som opstilles af en række såkaldte Social Media-eksperter.

Heldigvis er de nemme at overse. For folk, der ikke beskæftiger sig med sociale medier på en daglig basis, drukner disse evangelister nemlig i al internettets herlige larm. Men hvorfor så gøre noget ud af det?

Fordi de ikke bare spilder alles tid, med deres larm i æteren, de tillader sig også, at tage penge for deres såkaldte tjenester. Og bevares. Det skal da være tilladt at tage penge, hvis man rent faktisk har noget at tilbyde. Problemet er bare, at de fleste såkaldte eksperter har meget lidt/ingenting, at have deres ‘ekspertise’ i.

Der kræves tilsyneladende ingen eksamen for at kunne kalde sig ekspert. Der findes ingen officielle papirer på, at man er Master of Science i Social Media. Sociale medier indgår ganske enkelt ikke i nogen form for reguleret uddannelse. Derfor kan du være sikker på, at der ingen garantier er, hvis du lægger din virksomheds surt optjente stakater i en sådan konsulent.

Problemet i deres såkaldte rådgivning er, at de udelukkende taler ud fra egen erfaring. Og så kræver det altså ikke meget mere end en enkelt medarbejder med lidt omløb i hovedet, og en god portion sund fornuft, at finde ud af hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer på sociale sites.

Nu skal det selvfølgelig ikke være ren fredagstilsvining det hele. Der findes rent faktisk firmaer derude, der er i stand til at levere en rigtig god service indenfor feltet. Det er bare sjældent dem, der udelukkende beskæftiger sig med sociale medier.

Kan du li hvad du læser?

11 thoughts on “Ekspert i hvad, kammerat?

  • Andreas Johannsen

    Uden at være komplet uenig i ovenstående, så kunne man jo til gengæld foreslå potentielle kunder til projekter med sociale medier at tjekke potentielle leverandørers tidligere resultater. Dæt er en ret nem måde at adskille “eksperter”, der alene taler ude fra “egen erfaring”, og dem kan skabe resultater. Det er det tætteste man kommer på garantier — som i alle andre sammenhænge. Det er sjovt, at du ikke foreslår dette, Thomas.

    Det er i øvrigt forkert, at der ikke er uddannelse i sociale medier. 5 sekunders research på Google viser, at ITU fx udbyder det (http://www1.itu.dk/sw99332.asp). Ikke at jeg tror, at et papir fra en uddannelse er en garanti for, at man kan skabe værdi…

  • Lars Damgaard Nielsen

    Hej Thomas

    Uden stoffer ville samfundet kollapse – mener pusherne. Troværdigt, troværdigt. Not 🙂 Du har helt ret i at der lidt problemer med troværdigheden der.

    Dog har du overset, at man på IT-Universitetet i København faktisk kan tage en kandidat, hvor du har mulighed for at beskæftige dig med sociale medier. http://www1.itu.dk/sw109950.asp

  • Thomas Wittenburg

    I har selvfølgelig ret, researchen halter på uddannelsesområdet. Nu er udfaldet da også primært rettet mod selvbestaltede eksperter, uden nogen reel form for indhold i deres budskaber og services. På den kant håber jeg da, at de fleste ITU-uddannede kan holde ryggen fri :o)

    @Joackim – Nej desværre ikke, men det er måske netop derfor jeg blev lidt mavesur :o)

  • Anders Colding-Jørgensen

    Sjov sviner – eb.dk kunne ikke have leveret den bedre (ok – måske lige på research-delen). Nu kunne jeg så godt tænke mig at se et seriøst indlæg også. Det kunne handle om kvalitet, målbarhed og forskellige professionelle tilgange til feltet. Gerne med navns nævnelse, hvis I tør.

    Selv plejer jeg først og fremmest at skelne imellem evangelister og folk der har fokus på værdiskabelsen. Og så kan jeg da også godt lide at drille folk der omtaler “sociale medier” som om det var et felt og ikke et værktøj.

  • Thomas Wittenburg

    @Anders – Mener du dermed, at vi skal øse ud af vores guldkorn helt gratis? Det lyder meget suspekt. Især når man tænker på, at vi er helt vildt ekspert-agtige på området…

    Spøg til side. Jeg vil med glæde gå i gang med at “researche” til emnet :o)
    Navns nævnelse er jo altid lidt ømtåleligt, men jeg kan da ikke udelukke, at vi vil gøre noget i den stil.

  • Anders Sahl Hansen

    Jeg ville til enhver tid hellere betale for 5 brugere af sociale medier end en ekspert – Skal man bruge et overblik over sociale medier, deres interaktion og mulighederne for en virksomhed, så læs dine 500+ feeds om dagen (som vi andre gør) og brug pengene på en fest i stedet.

  • Peter Svarre

    Alle nye tidsaldre og paradigmer går hånd i hånd med kvaksalvere!!!

    Og hvad er en ekspert i øvrigt? Er man ekspert på et område, fordi man har læst det på universitetet og har et fint papir på det, eller er man ekspert, når man har arbejdet med et område i 10 år?

    Men ja – selvfølgelig er der mange phoney eksperter derude, men min erfaring (efter utallige projekter) er, at der også er et behov i markedet fordi der vitterligt er tale om et paradigmeskift, hvor virksomheder bliver nødt til at forstå, at man bare ikke kan anvende kommandokommunikation i Facebook/Twitter tidsalderen – i hvert fald ikke med særlig stor succes…

  • Thomas Wittenburg

    Jeg vil overhovedet ikke benægte, at der kan være et reelt behov. Jeg har bare svært ved at se hvordan folk uden indsigt i firmastrukturer, forretningsgange, eller markedsføring på professionelt plan for den sags skyld, skulle være i stand til at levere det, der er brug for.

    Indlægget handler jo netop ikke om dem, der leverer varen. Den handler om dem, der sælger varm luft, tager sig godt betalt, og leverer stort set samme vare, som naboens Facebookindfødte 16-årige datter.

  • Stig

    Jeg forstår ikke hvad du angriber? Selvfølgelig er der nogen som leverer værdi, og nogen som ikke gør det. Men er det ikke sådan overalt i kommunikationsbranchen. Jeg mener, at jeg sagtens også indenfor traditionel reklame kan finde en masse “kvaksalvere” der ikke leverer en egentlig værdi. Selvfølgelig er det lettere at gennemskue, hvem der kan og ikke kan, fordi feltet er en hel del ældre og der er flere erfaringer at trække på.

    Sociale medier er jo lige præcist så spændende som det er, fordi de stadig er i amøbe-fase, hvor de hele tiden ændrer sig og “videnskaben” endnu ikke har nået at fordøje det der sker.

    Derfor er der færre sandheder og flere tolkninger. Men in the end of the så handler succes på sociale medier og i traditionelle medier om god stil og mavefornemmelse. Og det er nogle kompetencer som er værd at betale for.

  • Thomas Wittenburg

    Det jeg angriber er netop de kompetencer, eller rettere manglen på de kompetencer.

    At man som enkeltperson uden uddannelse inden for hverken sociale medier, teknologi, psykologi, eller markedsføring skulle være i stand til at yde professionel og værdifuld rådgivning, udover det niveau som naboens 16-årige datter med 400 Facebook-venner er i stand til.

    Det er simpelthen ikke troværdigt. Jeg ser ikke nødvendigvis nogen grund til at nævne navne, men lad mig bare sige, at dem, der ligger til grundlag for indholdet i indlægget, ikke har kommenteret her på bloggen endnu.

    Fair nok, at man mener man har noget at give videre, men nogle mennesker har en tendens til at tro de har den endelige formel, selvom de i virkeligheden kun har en stak lommefilosofiske budskaber, og velmenende råd baseret på egne erfaringer, at komme med. Det er IKKE værd at betale for.

    En professionelt funderet kampagne kan derimod mange penge værd, men det er heller ikke de ‘rigtige’ professionelle jeg er sur på.

Comments are closed.