Firmakommunikation på det sociale internet 11


Alt for mange virksomheder holder sig til traditionerne på nettet


Det virker ikke. Internettet er ikke en generisk opslagstavle længere. Man kan ikke opsætte reklameskilte hist og her og håbe på, at kunderne kommer løbende. Det gør de ikke. At føre forretning på internettet er langt fra det samme som at drive Damernes Magasin i Korsbæk. Desværre er det ikke gået op for alle kommunikations- og marketingsafdelinger i det danske land.

Lige for tiden skal alle budskaber koges ned på 140 tegn. Det er Twittersyndromet, og det er en fremragende øvelse for John fra marketing. Man kan jo spørge sig selv; hvis et produkt eller en ydelse ikke kan sælges på 140 tegn, kan den så overhovedet sælges?

Men skal man overhovedet benytte Twitter? Svaret er, som det oftest er, når snakken falder på sociale netværk; hvis du ikke er med, så står du helt udenfor. Her bevæger man sig ind i en gråzone. For hvis man ikke bruger de sociale medier rigtigt, så er det faktisk bedre at lade være.

Sociale netværk og medier skal ikke betragtes som afsætningskanaler. De handler meget mere om at skabe en firmaidentitet. Betragt det som udstillingsplads, der hjælper med at opbygge brands. Og så handler det sociale internet også i høj grad om at lade sig inspirere og involvere sig. Derfor skal man være forberedt på, at alt, hvad man foretager sig på nettet, giver feedback fra brugerne. Svarer man ikke på denne feedback, holder folk op med at interessere sig for varen eller virksomheden, og så falder brandets værdi – hurtigt.

Har man nu eksempelvis oprettet en Twitter-konto, kunne man med fordel bruge den til at udsende opdateringer om både stort og småt. Det kan være alt fra dagens menu i kantinen til oplysninger om det seneste årsregnskab. Opdateringerne skal give både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere en grund til at følge med på Twitter, Facebook, eller hvor man nu måtte sprede sine aktiver. Hvis man på to måneder har udsendt under ti opdateringer til sit netværk, så kan man lige så godt lade være.

Det gøres ikke med at udsende diverse pressemeddelelser ud via sociale medier. Dem, der er interesseret i den slags information, skal nok finde frem til det. Så hvis din virksomheds Twitter-konto udelukkende er lavet til den slags, så luk den. Eller kom ud af halvfemserne og ind i kampen.

Kan du li hvad du læser?

11 thoughts on “Firmakommunikation på det sociale internet

  • Bjarke

    Fint indlæg, jeg er ganske enig. Så mangler LabConfidential på Twitter bare, at henvise til andet end nye blogpost på bloggen ;-)Selvom det altid er gode indlæg. Tak for dem

  • Thomas Wittenburg

    Der fanger du os selvfølgelig på den grimme parameter, der hedder Practice what you preach :o)

    Vi retter straks op på ugerningen 😉

    //Thomas

  • Lasse

    Jeg synes måske indlægget er en anelse for tidligt ude. Twitter-mediet er i sin vorden og med facebook og friendfeed som kommende konkurrenter, så har vi ikke set den seneste udvikling på det område.
    Desuden tror jeg også, at brands og virksomheder skal have tid til at finde sig til rette med mediet. I begyndelsen poster man måske kun nyheder fra andre kanaler og får feedback på det. Senere kan man så begynde at lege med sit udtryk.

  • Jacob Høedt Larsen

    Lige et hurtigt spørgsmål. Ville du følge en Twitter-strøm fra NRGI, hvis de postede menuen i deres kantine?

    Pointen er, at bare fordi kommunikation er blevet nemt, skal det jo stadig være relevant. Hvis man “abbonerer” på information fra en virksomhed som NRGI (og det gør man jo, hvis man følger deres Twitter-strøm), så er en pressemeddelelse da ikke mindre relevant end menuen i deres kantine?

    Der er lidt en tendens til, at social media eksperter ser rødt, hver gang noget bliver kaldt en pressemeddelelse – så er det både farligt og ligegyldigt. Men kalder man den samme information for et blogindlæg – ja, så må man både linke, tweete og opdatere sin facebook-profil med det.

    Det er form over indhold.

    Eksemplet er jo i øvrigt meget godt. Det faktum, at NRGI er sponsor for en begivenhed om cykelviden, er da med til at opbygge deres brand.

    Klagen her går altså reelt på ordet pressemeddelelse – tweeten ville nemlig have fundet nåde, hvis der havde stået:

    Fedt! Vi er blevet sponsor for http://www.cykelviden.dk – det er vi utroligt glade for…

    Tror jeg?

  • Thomas Wittenburg

    Jeg vil i hvert fald hellere følge et firma, end jeg vil følge deres blankpolerede pressemeddelelser (som jeg i øvrigt får i min mailboks alligevel)

    Du rammer muligvis hovedet på sømmet, når du omformulerer tweetet. Men det fortæller også langt mere om firmaet, end det aktuelle tweet. En sætning som “det er vi utroligt glade for” viser nemlig at vi har med mennesker at gøre, og ikke bare en pressemaskine.

    Og naturligvis er selve emnet med til at opbygge NRGi’s brand. Pointen er bare, at sociale medier kan bruges langt mere effektivt.
    Sociale medier er i høj grad et sted, hvor man blander forretning og fornøjelse. Det viser antallet af såkaldt virale reklamer jo ganske fint. Selvfølgelig skal man fortælle om det man laver. Men man skal gøre det i den ånd, og stil, der passer til det aktuelle medie.

    Form over indhold? Man skal i hvert fald ikke være blind for, at formen er med til at sælge indholdet.
    Så ikke mere form end indhold – men mennesker over pengemaskiner…

    Det er i øvrigt ganske tilfældigt at det lige var NRGi’s tweet, der havnede her på siden – det kunne have været mange firmaer.

  • Thomas Wittenburg

    @Lasse

    Problemet er, at hvis firmaerne bruger for lang tid på at ‘finde sig til rette’, så er forbrugerne fløjet videre til det næste sociale medie. Man skal være med, og man skal koncentrere sin indsats. Dem, der finder sig tilrette først, er jo dem, der får mest ud af mediet.

  • Jacob Høedt Larsen

    Vi er mere enige end uenige, tror jeg. Jeg ville bare bruge lejligheden til at påpege, at udgangspunktet i kommunikation ikke har ændret sig, blot fordi vi har fået nye medier.

    Det handler stadig først og fremmest om at fortælle den gode historie. Og gøre det på en måde og i medier, som er relevante.

    Når det er sagt, er jeg enig i, at man skal kommunikere på mediets præmisser. Derfor er “min” tweet nok også bedre end NRGI’s, fordi æn af Twitters præmisser er personlighed.

    I øvrigt er der boller i karry i vores kantine i dag 🙂

  • Thomas Wittenburg

    Nu er jeg jo en stor fan af boller i karry, så det er jo information jeg kan bruge til noget :o)

    Og så er jeg i øvrigt helt enig i, at det handler om den gode historie.

  • Christian Bogh

    Hej Thomas

    Så fik jeg tid til at svare på dit indlæg. Du har naturligvis ret i at hvis man som virksomhed kun bruger Twitter til at smide pressemeddelelser ud på så bør man nok holde sig fra mediet, men som jeg også skrev i vores samtale på Twitter (tjek evt. http://twitter.com/NRGi/status/3283609199) så handler @NRGi mest om business, men hvis du følger den så kan du jo se at der ikke er mange pressemeddelelser, men de kommer der altså også… og det er jo også relevant info. Om formen i tweeten skal være mere personlig, tja det har du nok ret i og det er taget til efterretning… – vi skal jo lige finde formen på denne konto. Det Tweet du viser er kontoens tweet nummer 6! Så… 🙂

    IMO er det at trække en eller to tweets ud og sige at det viser at man bør holde sig fra mediet er nok lige en lidt forhastet melding -eller ?

    Nok om det – både vores @Nrgi konto og @elsparetips er i test da vi først åbner rigtigt op når vores nye hjemmeside kommer op her midt i måneden, som indeholde et social media press room blandt meget andet…

    Ellers så kig på @christianbogh – der er der ikke mange pressemeddelelser 🙂

  • Thomas Wittenburg

    @Christian
    Nu var det lige det tweet, der fik mig til at skrive indlægget. Reaktionen var lige så meget mod at det netop kun var det sjette tweet, indenfor nogle måneder.
    Men jeg er fuldstændig enig i, at Twitter og skal give plads til pressemeddelelser.

    Jeg lagde i øvrigt mærke til så sent som igår, at stilen var blevet mere personlig. Det er selvfølgelig en firmakonto, og skal også bære præg af det. Det ville måse ikke være god stil, at twitte om at man lige havde kopieret sine balder nede i kopirummet. Men et tweet, som det med indbruddet, er jo lige præcis det, der gør mediet relevant.

    Det er svært at balancere, og jeg synes bestemt at NRGi er bedre end rigtig mange andre, og i hvert fald på vej i den rigtige retning :o)

Comments are closed.