Fremtidens 3D kamera har kun en linse


Sony laver slowmotion i 3D til glæde for de fleste


3D handler om lag. Faktisk om billeder i lag for at være helt nøjagtig. For mange synes det måske som en overflødighed, der burde have været efterladt i firsernes biografmørke. For andre er der tale om en helt ny verden af underholdning. Sony gør det nu lettere, at komme helt tæt på de store begivenheder. Både i 3D og slowmotion.

For at skabe et tredimensionelt billede på en skærm, kræves en forskydning af billedet. Dette laves traditionelt ved hjælp af to kameraer, mere eller mindre forbundet til hinanden. Og det er her Sony har tænkt ud af boksen. I stedet for to kameraer med hver sin linse, som så skal indstilles uafhængigt af hinanden, har man monteret to videokameraer bag samme linse.

Således får man præcis det samme skarphed på begge øjnes billeder, når man ser optagelsen. Samtidig anvender man eksisterende 240 fps (frames per second/billeder per sekund) teknologi til, at optage billeder i slowmotion. 240 fps ligger lige på grænsen af, hvad det menneskelige øje kan opfange, uden at billedet bliver sløret.

Mens mange store filmselskaber mener, at 3D er vejen til frelse for hele filmindustrien, vil der nok sidde nogen derude, som er mere skeptiske. Til dem er der kun at sige: Vent til I ser sporten! Det er bare være et spørgsmål om tid, før vi får de største sportsoplevelser i 3D direkte, og hjemme i sofaen. Mon ikke det når at blive standard inden de olympiske lege i Rio?

Og så er der det sædvanlige forbehold. Umiddelbart er der ingen, udover Sony’s egne teknikere (sammen den lokale japanske udgave af John og Helle fra marketing, naturligvis), der har set systemet. Det er således stadig tilladt at tvivle på hvor stor reel 3D effekt, der kommer ud af to billeder, der er optaget så tæt på hinanden.

Vi har smidt en tegning af teknikken efter klippet

PhysOrg

Kan du li hvad du læser?