Tech-site snøret af Facebook


Man skal tage sig i agt hvis man lægger sig ud med sociale netværk


På nettet er gak og løjer ikke begrænset til den første april. Det måtte tech-hjemmesiden TechCrunch sande i sidste uge. En medarbejder på redaktionen faldt over en særegen feature på Facebook – muligheden for at faxe et billede fra Facebook.

Ifølge Facebook kunne man sende en fax til en ven, der måske ikke er på Facebook, for den beskedne sum af halvanden dollar. Lidt dyrt i forhold til e-mail, men man kunne jo risikere at kende nogen, der ikke er kommet videre end telefaxen.

TechCrunch sendte en mail til Facebook for at høre mere om den nye funktionalitet. Da man ikke havde modtaget svar inden for 25 minutter, skrev manden, der opdagede den nye funktionalitet, Jason Kincaid, et indlæg om den. I det indlæg fortalte han om fax-muligheden, og stillede spørgsmålet: Hvorfor skulle nogen være interesseret i dette?

Det var kl. 17.29, lokal tid. 17.47 tikkede en mail ind fra Facebooks PR afdeling. I mailen stod kort og godt “Vi har allerede faxet jer en udtalelse om dette. Har I ikke fået den?” Lidt efter fulgte en e-mail med en uddybende kommentar om, at Facebook havde testet funktionen siden 1992. Især den sidste fik en række ansigter til at trække sig sammen i græmmelse.

Da der efterfølgende blev etableret telefonisk kontakt til Facebooks PR-medarbejder Jaime Schopflin, der skraldgrinede de første fem minutter af samtalen, fik Jason Kincaid at vide, at det ganske rigtigt var en spøg. Kun medlemmer af TechCrunch-netværket på Facebook, kan se fax-muligheden.

Fra Facebooks side var intentionen ganske klar. Udover at få sig et godt grin, fik man sendt et signal til medierne om at kontakte Facebook, før man hovedløst kaster sig ud i at skrive artikler om sitet.

I en verden, hvor nyheder handler om at skyde først og stille spørgsmål bagefter, er det forfriskende at se nogle af “ofrene” tage kampen op og udstille svaghederne ved den fremgangsmåde. Hvorvidt det afføder helt nye journalistiske arbejdsgange, er nok tvivlsomt. En halv sandhed i en sjov historie er naturligvis lettere at sælge end hele sandheden i en kedelig ditto.

Fax-muligheden virker i øvrigt for TechCrunch-netværket – se et eksempel efter klippet.

TechCrunch

 

 

Kan du li hvad du læser?